بررسی ارزش های دیداری پیکره های جانورسان هزاره اول پیش از میلاد در آذربایجان و گیلان
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مانسا صباغیان
- استاد راهنما نادر موسوی فاطمی آناهیتا مقبلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در این پژوهش، به تجزیه و تحلیل و نشانه شناسی پیکره های جانورسان هزاره اول پیش از میلاد در مناطق گیلان و آذربایجان از منظری نمادپردازانه و تصویرسازانه، پرداخته می شود. هدف از این پژوهش کسب آگاهی و شناختِ ارزش های محتوایی و دیداری پیکره های جانورسان هزاره اول پیش از میلاد، با تمرکز بر تأثیر آیین ها و اعتقادات در خلق آثار، اصول اغراق ها و کژنمایی ها، رابطه تخیل هنرمندانه و ثبت واقعیت، قرابت با دیگر تمدن-ها، تأثیر شناخت هنرمند از پیرامون خود و تخیل در پیکره های جانورسان می باشد. از تحلیل آثار می توان اذعان داشت آیین و اعتقادات انسان کهن مهم ترین منشاء آثار بوده است. انسان عصر آهن خدایانشان را به شکل موجودات روی زمین مجسم می کرد. او اشکال را به فرم های ساده هندسی و نمادین تبدیل می کرد و با تأکید بر قسمت هایی، نیاز و باور خود را قدرت بیشتری می بخشید. افزون بر این، تفاوت در کیفیت ساخت پیکره ها نشان آن است که هنرمندان آن ها متفاوت، اما تجلی پیوند یک مکتب هنری بوده اند. هنرمند مفرغ ساز با تجسمی خیال پردازانه و نه صرفاً برداشتی واقع گرایانه به درون اثر، سعی می کند آن را به صورت کاربردی، جاودان گذارد. مکتب مارلیک در تقابل با هنر آشوری دارای دو سبک هنریِ بومی منطقه و الهام گیرنده از سبک های هنری گذشته بوده است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی نقوش حیوانی در آثار فلزی لرستان و سکایی در هزاره اول پیش از میلاد
در این پژوهش که به روش تطبیقی انجام شده و گرد آوری اطلاعات آن با استفاده از منابع مکتوب چاپی و الکترونیک صورت گرفته است، تلاش شده تا علاوه بر مطالعه ی نقوش جانوری آثار فلزی لرستان و سکایی در هزاره ی اول پیش از میلاد، ریشه ها و خاستگاه هنر فلزکاری این اقوام و عوامل تأثیرگذار بر آن و نیز شباهت ها و تفاوت های نقوش جانوری در آثار فلزی لرستان و سکایی مورد بررسی و شناسایی قرار گیرند. این مطالعه متک...
15 صفحه اولمفتولهای شیشهای چغازنبیل؛ اولین نشانههای شیشهگری ایران در هزاره دوم پیش از میلاد
Glass is one of the oldest materials which have been used in human history. Till nowadays, glass has not lost its attraction. The macroscopically character of this object make it usable for many different applications. Whether its transparency or its opacity, this object is the most fascinating material. Indeed, the history of glass making goes back to the 3th Millennium BC in Near East and Lev...
متن کاملبررسی نقشمایه های مردانه در تمدن ایلام (از اوایل هزاره سوم تا اواسط هزاره اول ق م)
چکیده استفاده از نقشمایههای انسانی از کهنترین زمان در آثار هنری به جامانده از تمدنهای مختلف و در دورههای تاریخی متفاوت مرسوم بوده است. پیکرههای کوچک و بزرگ انسانی از مواد مختلف و همچنین نقوش انسانی بر روی ظروف و لوازم دیگر در تمدن ایلام، نشاندهنده اهمیتی است که انسان ایلامی برای خود قائل بوده است. در حقیقت همین نقشمایههای انسانی، مهمترین منابع تصویری در جهت شناخت فرهنگ ایلامی م...
متن کاملبررسی و معرفی دیوارهای دفاعی استقرارها در ایران از هزاره سوم تا نیمه اول هزاره اول قبل از میلاد
یکجا نشینی یکی از بحث های مهم در باستان شناسی می باشد. برای اینکه انسان ها بتوانند زندگی یکجا نشینی را ادامه دهند باید به صورتی امنیت خود را تضمین می نمودند که امنیت یکی از دلایل پیشرفت و ترقی یکجا نشینان بود. یکی از فاکتورهای ایجاد امنیت ساخت دیوارهای حفاظتی بود. این دیوار ها حافظ جان و مال و اموال ساکنان استقرار ها بودکه از نیمه دوم هزاره چهارم ق.م شاهد صورت پیشرفه این پدیده در ایران هستیم ول...
بررسی شکل و فرم در ریتون های ایرانی (هزاره چهارم قبل از میلاد تا پایان دوره ساسانی )*
ریتون ها ظروف آشامیدنی هستند که در هنر ایران بسیار به چشم می خورند . در کل ظروفی را که جانور سان بوده و دارای روزنه ورود و خروج مایع باشند تحت عنوان ریتون طبقه بندی می نمایند.موجودات مورد استفاده در ساخت این ریتون ها شامل انواع حیوانات تخیلی و واعی می شود.استفاده از ریتون ها از هزاره چهارم قبل از میلاد تا پایان دوره ساسانی در ایران متداول بوده است.تنوع شکل و فرم در ریتون ها نشان دهنده سبک های ه...
متن کاملروابط فرهنگی بلوچستان ایران و پاکستان در هزاره سوم پیش از میلاد بر اساس بررسی های جدید باستان شناسی در مکران ایران
یکی از راه های عمده درک برهمکنش ها و روابط فرهنگی جوامع باستان، آنالیز و مقایسه مواد فرهنگی با یکدیگر است. با توجه به اینکه هنوز مطالعات تطبیقی جدی در باب عصر مفرغ و هزاره سوم قبل از میلاد در حوزه مکران انجام نشده، پژوهش حاضر تلاش دارد تا با مطالعه و مقایسه گونه شناختی سفال عصر مفرغ مکران جنوبی، که از بررسی های میدانی جدید بدست آمده، با محوطه های همزمان در بلوچستان پاکستان به درک روشنی از روابط...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023